Pages

TAHAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN DI MALAYSIA




Di Malaysia, aktiviti perniagaan Internet semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa kini, selaras dengan kemajuan pembangunan dan ekonomi negara. Di samping itu, perniagaan Internet bukan sahaja khusus kepada syarikat-syarikat besar, malah terdapat juga syarikat kecil yang menjalankan perniagaan Internet, walaupun mereka mempunyai pekerjaan tetap bagi memperoleh pendapatan sampingan. Hal ini menunjukkan bahawa perniagaan Internet semakin mendapat sambutan hangat . Pada zaman revolusi teknologi telekomunikasi dan multimedia tanpa sempadan ini, internet menjadi salah satu kewajipan yang perlu ada di setiap rumah.Jelas bahawa trend ke arah komunikasi berbentuk jaringan boleh dilihat di Malaysia apabila semakin ramai yang menggunakannya media baharu yang baharu ini.

Dengan kadar penembusan jaringan sosial di Malaysia yang agak tinggi dan masa yang diluangkan oleh setiap pengguna, iaitu antara satu hingga dua jam, malah ada yang melebihi dua jam pada satu-satu sesi log masuk atau sehingga 20 jam seminggu, ini menunjukkan masyarakat di Malaysia sama seperti yang dialami di peringkat global mengalami transisi dalam bentuk komunikasi atau interaksi sosial mereka yang menyaksikan pembentukan masyarakat jaringan dengan meluasnya penggunaan jaringan sosial dalam talian yang merupakan salah satu platform media sosial hasil daripada perkembangan teknologi media baharu yang sentiasa berubah.

Bilangan pengguna Internet di Malaysia dijangka meningkat kepada 25 juta orang pada 2015 berbanding 18 juta orang pada 2012, demikian menurut Laporan Ekonomi 2013/3014 yang dikeluarkan Kementerian Kewangan. Menurut laporan itu kadar penembusan jalur lebar isi rumah pula meningkat kepada 66.8 peratus pada akhir Jun 2013 manakala dengan kadar penembusan telefon mudah alih melebihi 100 peratus, kini terdapat 42.6 juta langganan. Statistik juga menunjukkan lebih banyak pengguna Internet di Malaysia adalah pembeli berbanding penjual dengan saiz pasaran urus niaga dalam talian di Malaysia hamper mencecah RM5 bilion pada 2014 berbanding RM1.8 bilion pada 2010.

Menurut laporan itu, Malaysia adalah antara tiga negara teras di Asia bagi purata perbelanjaan dalam talian pada tempoh 12 bulan lalu dan ini dipacu oleh perkhidmatan pelancongan, khususnya tiket penerbangan dan tempahan hotel, telah menerajui pembelian produk dan perkhidmatan dalam talian. Tambahan pula pembelian melalui Internet telah dipermudahkan lagi dengan pembayaran elektronik melalui perbankan dalam talian atau kad kredit. Menurut laporan berkenaan, peningkatan jumlah pengguna Internet dan pembeli dalam talian menggambarkan potensi pasaran yang luas untuk perniagaan dalam talian.

Perdagangan elektronik (E-dagang) dijangka terus mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan walau berhadapan ketidak tentuan ekonomi dengan unjuran bakal melebihi RM1.9 bilion di Malaysia menjelang 2016, menurut kaji selidik Euromoney.Pada 2011, transaksi aktiviti membeli-belah dalam talian berjumlah RM842 juta. Laporan global yang dikeluarkan JP Morgan pada 2011 menunjukkan perolehan e-dagang di seluruh dunia dijangka mencecah AS$963 juta (RM3.08 bilion) pada tahun ini. Berdasarkan maklumat daripada Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Rakuten Online Shopping, Masaya Ueno berkata, tinjauan hadapan yang positif itu adalah bertepatan dengan pemain industri kerana ia memberi peluang kepada syarikat untuk berkembang serta memasuki pasaran tempatan.

Kita menyaksikan potensi yang besar dalam pasaran e-dagang di Malaysia dengan pengembangan sektor ini disokong oleh penggunaan Internet serta inovasi teknikal yang telah mengubah hubungan penjual dan pembeli. Dalam tempoh 12 bulan akan datang, terdapat lima trend utama yang dijangka berlaku dan membentuk masa hadapan perbelanjaan dalam talian di seluruh dunia. Sehingga tahap mana perniagaan di Malaysia menerima trend tersebut bakal membentuk kemampuan mereka dalam memaksimumkan pengembangan industri e-dagang tempatan,'' katanya.
Tambah Ueno, trend-trend tersebut termasuk semakan pencarian dalam talian akan diterjemah kepada pembelian, peniaga-peniaga kecil akan menggunakan saluran mudah alih, dagangan tablet akan membuka pengalaman dalam talian yang baru, lebih banyak orang akan menggunakan rangkaian sosial untuk membeli belah dan model penghantaran tempatan lebih fleksibel akan membuat pelanggan lebih setia.
Industri e-dagang global telah mengalami era menarik dengan evolusi pantas dan inovasi teknologi. Peningkatan peralatan mudah alih telah membuka ruang baru dan menarik untuk peruncit untuk mendekati pelanggan mereka. Ia juga menggalakkan untuk melihat rakyat Malaysia adalah bersemangat untuk menggunakan inovasi mudah alih yang menunjukkan kematangan pengguna tempatan, jelasnya.
Ueno berkata, pihaknya optimistik pasaran akan terus berubah dengan integrasi inovasi lebih kreatif dalam peralatan mudah alih. Trend-trend tersebut akan dimanfaatkan oleh perniagaan di Malaysia, dan ia akan merangsang dan membentuk pasaran e-dagang yang merupakan pertumbuhan kritikal untuk ekonomi.

Unknown

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

    No comments:

    Post a Comment