Kemajuan teknologi dalam
beberapa dekad yang lalu telah banyak meningkatkan daya saing dalam perniagaan
dan ekonomi di seluruh dunia. Kebanyakan syarikat telah menggunakan perisian,
komputer dan internet untuk meluaskan perniagaan mereka dari pasaran tempatan
ke pasaran nasional dan global. Teknologi juga mewajibkan untuk kekal fleksibel
dan menyesuaikan dan operasi mereka selaras dengan teknologi yang semakin maju
ini.
Perdagangan Elektronik juga
dikenali sebagai e-dagang (Electronic Commerce). E-dagang menggunakan Internet untuk mewujudkan satu rangkaian yang
menyatukan pelanggan, penjual dan pihak ketiga seperti bank, syarikat kewangan,
syarikat kad kredit dan sebagainya dalam satu persekitaran elektronik yang
selamat untuk semua pihak. Dengan adanya e-dagang, sesebuah syarikat atau
individu boleh melakukan transaksi jual beli di mana sahaja di dunia ini. Ia
kini digunakan secara meluas terutamanya di negara-negara barat malah diakui
oleh syarikat antarabangsa dan pakar pasaran sebagai satu sektor perniagaan dan
pemasaran yang tidak boleh diabaikan.
Salah satu perantara
perniagaan yang paling banyak digunakan adalah blog, blog dikatakan
bermula dari era tahun 1990 lagi dengan aplikasi-aplikasi tertentu seperti
board perbincangan (forum). Bermula daripada aplikasi tersebut maka lahirlah
aplikasi blog yang dikenali sebagai online jurnal atau online diary dalam
sekitar tahun 1994-2001. Dalam tahun 2001-2004, blog banyak digunakan untuk
penulisan mengenai isu semasa terutama politik. Perubahan atau wujudnya
perisian-perisian blog yang mudah untuk digunapakai menyebabkannya digunakan
secara meluas di dalam penyampaian sesuatu berita atau informasi.
Penggunaan blog yang pada asalnya lebih bersifat
peribadi kini telah diadaptasikan untuk perniagaan, menjana pendapatan dan
sebagai satu fungsi pemasaran yang berkesan. Secara amnya kini blog berupaya
menjadi satu medium untuk membina kredibiliti, menunjukkan kepakaran usahawan,
tempat mempromosi produk atau servis dan berinterasi dengan pengguna atau
pelawat. Blog
kian popular bagi individu yang baru
berkecimpung dalam dunia perniagaan dan membantu mereka dalam mempromosi dan
memperkenalkan produk mereka sehingga ke seluruh pelosok dunia
Blog perniagaan yang diwujudkan akan
merintis kemungkinan sesebuah perniagaan kecil dengan peluang untuk
berkongsi kepakaran, pengetahuan malah dengan pasaran dan khalayak yang
lebih besar terutamanya melibatkan peringkat global. Hal ini amat
bermanfaat untuk perunding dan pekerja berpengetahuan dalam
usaha menjadikan sesebuah industri lebih berdaya saing. Perniagaan
dan jaringan sosial melalui laman sosial sangat penting dalam perkembangan dan
peningkatan jualan. Bukan sahaja percuma, malah pendekatan yang lebih efektif
buat masa kini bagi sesetengah produk. Bukan semua sesuai untuk jualan menerusi
laman sosial.
Selain blog, Facebook juga merupakan salah
satu hasil ciptaan dalam perkembangan dunia teknologi hari ini (Iskandar 2010)
yang digunakan dalam teknologi internet. Facebook adalah salah satu media
perhubungan sosial yang sangat terkenal (Iskandar,2010). Melalui Facebook
masyarakat dapat berinteraksi dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia. Pengguna
Facebook boleh memaparkan apa sahaja yang mereka ingin orang lain tahu
berkenaan diri mereka di laman Facebook seperti tarikh kelahiran, hobi,
matlamat masa hadapan dan banyak lagi.
Facebook turut menjadi perantara penting dalam
perniagaan tidak dinafikan Facebook adalah sebuah laman web sosial yang sedang
hebat melanda masyarakat dunia pada hari ini terutama golongan remaja. Facebook
adalah sebuah laman web sosial yang mampu mengunjurkan kebaikan jika diselia
dengan cara dan kaedah yang betul. Dengan adanya facebook jaringan
sosial rakyat di seluruh negara semakin luas. Biasanya mereka yang
berniaga akan memasukkan produk-produk terbaru dalam bahagian utama Facebook
untuk paparan semua. Setiap produk yang terbaru dan promosi-promosi produk
boleh dipaparkan di laman utama Facebook ini.
Dengan kemampuan ini, penyebaran berkenaan
perniagaan dan produk-produk jualan ke Facebook menjadi lebih mudah dan berkesan
kerana semua rakan usahawan akan membacanya. Jika mereka menemukan sesuatu
produk yang menarik mereka akan memberikan aksi atau respon, maka aksi atau
respon mereka tersebut akan terlihat juga kepada setiap laman Facebook mereka.
Ia mudah untuk mendapatkan sasaran pasaran. Oleh itu, apabila usahawan ingin
menyebarkan tentang barangan terbaru atau membangunkan perniagaan, ianya amat
mudah. Ini kerana Facebook menjadikan komunikasi tanpa henti kerana setiap saat
pasti ada ahli baru dalam ruangan rakan usahawan berkenaan.
Dalam sehari jutaan pengguna Facebook akan
melihat maklumat terbaru dalam halaman utama Facebook mereka. Jadi kesempatan
tersebut boleh digunakan untuk mempromosikan barangan terbaru. Jumlah rangkaian
akan mudah bertambah dari setiap minit selepas dikemaskini melalui laman
peribadi dan memaparkannya di halaman utama Facebook.
No comments:
Post a Comment