Pages

CABARAN/HALANGAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DI MALAYSIA





  • Kurang Interaksi Sosial
Kebanyakkan perniagaan dalam talian dilakukan dari rumah saja. Walaupun keadaan ini memudahkan cara berniaga tapi ia tidak memberi kesan sosial seperti yang berlaku di tempat kerja tradisional seperti pejabat. Hampir kesemua komunikasi talian perniagaan ini dilakukan dengan menggunakan email, IM, skpe, dan facebook dan keadaan ini menyukarkan interaksi sosial seperti yang berlaku dalam pertemuan yang melibatkan pertentangan mata.
  • Memerlukan Kemahiran Komputer Dan Teknologi Maklumat -  
Sudah tentu anda memerlukan kemahiran menggunakan komputer dan teknologi maklumat jika mahu menceburi bidang perniagaan dalam talian ini. Usahawan perlu mempelajari kemahiran berkenaan terlebih dahulu sebelum dapat mengendalikan talian pernigaan. Sekiranya tidak mahir ia agak sukar untuk seseorang usahawan untuk mempraktikkan perniagaan secara talian.
  • Sukar Mendapat Kepercayaan Dari Pembeli -
Untuk maju dalam perniagaan melibatkan talian (online), usahawan perlu mendapat kepercayaan dari bakal pelanggan terlebih dahulu. Usahawan perlu yakinkan mereka mengenai produk yang  ditawarkan serta meyakinkan mereka mengenai keselamatan wang mereka. Memang sudah menjadi norma bahawa apa-apa yang melibatkan wang akan membuatkan mereka berfikir tiga empat kali sama ada mahu membeli atau tidak. Ramai pengguna yang masih takut untuk membelanjakan duit mereka secara online. Ia sangat berbeza dengan membelanjakan duit di kedai-kedai biasa.
  • Kurang Dikenali Pengguna Offline -
Walaupun bilangan pengguna internet kian meningkat saban hari, namun jumlah mereka yang tidak menggunakan atau kurang menggunakan internet juga masih sangat ramai. Jadi apabila usahawan mempunyai perniagaan dalam talian yang hanya beroperasi secara online, ianya sukar mendapat pengiktirafan dari pengguna offline.
  • Keselamatan Data -
Untuk melakukan transaksi online ketika membuat pembelian barangan, sesuatu laman web itu akan meminta alamat email dan maklumat-maklumat peribadi yang lain untuk disimpan dalam data pelanggan perniagaan yang beroperasi melalui laman web tersebut. Walaupun terdapat polisi keselamatan data yang menjamin bahawa maklumat peribadi tidak akan dilihat oleh pihak ketiga, namun mudah sebenarnya maklumat itu terbongkar melalui aktiviti 'hacking' yang dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab yang sekarang ini sering sahaja berlaku. Aktiviti hacking ini merupakan satu aktiviti pencerobohan data sesebuah laman web dan para hacker itu akan mencuri data-data pengguna laman web tersebut. Data yang biasa mereka curi ialan senarai email dan maklumat akaun bank atau kad kredit.
  • Kesahihan Maklumat -  
Maklumat yang tepat dan sahih penting bagi memastikan tidak akan berlakunya pemalsuan fakta. Semua maklumat yang diterima haruslah dipastikan dahulu kebenarannya.Hal ini berikutan kerana banyak maklumat yang dipaparkan di dalam media sosial tidak benar dan hanya untuk tujuan publisiti sahaja. Selain itu, ada antara maklumat yang disampaikan oleh seseorang individu itu hanya bertujuan untuk mengelirukan pengguna. Ada juga kes yang melibatkan produk-produk perkhidmatan yang dijual di talian sebenarnya tidak wujud dan ini sering berlaku kepada pelanggan-pelanggan sekiranya tidak mendapatkan maklumat yang sahih sebelum pembelian dibuat. Oleh yang demikian, hal ini memberikan cabaran yang amat besar dalam proses penyebaran maklumat melalui media sosial ini.
  • Kerenah Pelanggan -
Peniaga terpaksa menghadapi pelbagai kerenah pelanggan. Sebagai contohnya, walaupun Malaysia semakin meningkat maju, terdapat banyak lagi anggota masyarakat yang tidak mahir menggunakan teknologi maklumat. Usahawan juga terpaksa bersabar dengan kerenah pelanggan yang sering tidak berpuas hati dengan produk yang dipasarkan atas alasan hanya membuat pilihan melalui iklan dalam Internet sahaja. Keadaan ini juga memberikan impak kepada usahawan yang terpaksa mengeluarkan kos yang lebih tinggi untuk menghantar barang yang lain itu semula demi kepuasan pengguna. Selain itu, terdapat juga pengguna yang terlalu cerewet dan menyusahkan peniaga atau usahawan internet. Keadaan ini berlaku kepada usahawan yang mengamalkan konsep bayar, terima dan guna iaitu pembeli terpaksa membayar harga barangan tersebut terlebih dahulu sebelum menghantar barangan.

Kita ambil contohnya dalam sektor pelancongan, kebanyakan pelanggan membuat aduan bahawa tempat-tempat percutian yang telah ditempah melalui iklan dalam Internet tidak secantik mana, seperti mana yang ditunjukkan melalui iklan dalam Internet. Keadaan ini bukan sahaja menjejaskan ekonomi negara lebih-lebih lagi dalam sektor pelancongan, malah mendapat tanggapan negatif daripada pelancong asing yang kebanyakannya tertipu dengan pihak yang tidak bertanggungjawab dan hanya mementingkan keuntungan tanpa mengira kepuasan dan keselesaan pelanggan.





           

Unknown

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

    No comments:

    Post a Comment