Teknologi
pada hari ini terus berkembang. Perkembangannya amat pantas untuk diikuti. Boleh
dikatakan hampir setiap hari ada sahaja perisian atau gajet baharu. Media sosial
pada abad ini adalah merupakan alat perhubungan komunikasi yang amat penting,tidak
dinafikan ianya mempunyai peranan besar samada dalam bidang perhubungan sosial
dan perniagaan. Sebelum kita pergi jauh mengupas berkaitan sejarah dan evolusi
media sosial. Diterangkan disini apa yang
didefinisikan sebagai media sosial, media sosial adalah sebuah media
secara atas talian yang menggunakan jaringan internet, kita sebagai penggunanya
boleh berinteraksi dengan mudah, berkongsi idea, mewujudkan blog, jaringan
sosial, wikipedia, forum, teks, gambar, video dan dunia virtual.
Sepertimana
yang anda tahu blog adalah jaringan sosial dan wikipedia adalah media sosial
yang paling banyak digunakan oleh masyarakat di seluruh dunia. Jaringan sosial
atau rangkaian sosial adalah merupakan
aplikasi yang membolehkan seseorang pengguna berhubung dengan kumpulan
atau rangkaian pengguna yang mempunyai minat atau latar belakang yang sama. Berdasarkan
kajian Vivian (2002) beliau berpendapat bahawa media sosial adalah sangat
penting kerana ia merupakan sumber maklumat, sumber hiburan dan forum memujuk
dan boleh mempengaruhi masyarakat.
Kita juga perlu mengetahui kewujudan internet dimana
ianya turut berperanan besar dalam menyalurkan sumber-sumber media sosial, tanpa
internet kita tidak akan dapat berhubung dengan media sosial. Internet dapat didefinisikan sebagai gabungan
rangkaian komputer yang sangat besar meliputi seluruh dunia yang di hubungkan
melalui media penghantaran bagi tujuan perkongsian maklumat dan komunikasi.
Dalam era serba moden ini, bentuk komunikasi
manusia sentiasa melalui perubahan hasil perkembangan teknologi, atau revolusi
komunikasi yang berbentuk struktural dan teknikal (van Djik, 2006). Daripada
era purba kepada era literasi, era percetakan, dan era elektronik, setiap
satunya diwakili dengan satu bentuk komunikasi yang spesifik daripada bersifat
secara lisan, tulisan, percetakan, dan telekomunikasi
yang sebenarnya telah memberi kesan yang cukup besar kepada masyarakat keseluruhannya. Kini,berdasarkan kajian yang dibuat oleh Brody (1990),
komunikasi manusia telah memasuki fasa kelima yang menekankan komunikasi
interaktif yang ditandai dengan teknologi berasaskan Internet dan
pengkomputeran yang telah menyaksikan media baharu atau era media kedua
(Poster, 1995; Holmes, 2005) mula mengambil tempat.
Media
sosial ini menggabungkan teknologi komputer dan maklumat, rangkaian komunikasi,
dan kandungan media digital. Maklumat yang terhasil berbeza dengan teknologi
pada era cetak atau penyiaran kerana media baharu ini mempunyai ciri-ciri rangkaian
digital, capaian global, interaktif, dan komunikasi yang menggabungkan semua
elemen komunikasi lisan, tulisan, visual, data, dan bunyi dengan menggunakan
komputer dan alat telekomunikasi bagi menyatukannya dalam satu platform.
Dalam
era kini, media baharu dilihat lebih dominan berbanding dengan media
tradisional atau media lama. Oleh sebab itu, bentuk masyarakat pada era ini
juga turut menyaksikan perubahan. Yang jelas, masyarakat kini tidak lagi hidup
dalam kumpulan-kumpulan kecil atau berpuak, malah era masyarakat massa yang
dikaitkan dengan pengaruh media massa semakin hilang dan mulai digantikan
dengan struktur masyarakat jaringan yang menyaksikan komunikasi bersemuka
semakin dipinggirkan dan ditambah dengan komunikasi berperantaraan.
Jaringan media sosial mula berkembang luas
dengan wujudnya Friendster, MySpace, Facebook, Twitter, Instagram, Path, Bebo, Hi5, Mixi, Pinterest, Ryze.com, Friendster, Xanga, Orkut, dan Google yang
terus mendapat sambutan luar biasa oleh masyarakat dunia, jaringan sosial ini
telah digunakan secara universal dan meluas. Gelombang baharu laman sosial yang
menyasarkan pasaran yang khusus berlaku pada tahun 2003 dan seterusnya
dikuatkan lagi dengan kemunculan perkongsian multimedia dan kemampuan pengguna
boleh mencipta kandungan mereka sendiri dengan editor WYSIWYG (What You See is
What You Get) seperti yang dilakukan oleh MySpace. Ciri baharu ini membolehkan
pengguna menghasilkan kandungan yang tersendiri dan ini menjadikan laman sosial
sebagai fenomenon global yang sebenar (Harrison & Thomas, 2009).
Berdasarkan
kajian oleh Alexa (2012) telah mencatatkan lima media sosial teratas di dunia
iaitu Facebook, diikuti oleh Twitter, Linkedln, Google+ dan Pinterest. Facebook
yang pada awalnya diasaskan oleh Mark Zuckerberg sebagai medium untuk
berkomunikasi dan berkongsi maklumat bagi mahasiswa Harvard sahaja kini menjadi
media sosial paling fenomena di dunia. Pada Jun 2011 Facebook melaporkan telah pun
mencapai 750 juta pengguna. Manakala Twitter yang diasaskan oleh Jack Dorsey
pada tahun 2006 melaporkan telahpun mempunyai 200 juta pengguna aktif pada
tahun 2011. Kemampuan
untuk mengakses media sosial melalui aplikasi mudah alih merupakan faktor
pendorong dalam kejayaan media sosial. Hal ini kerana ia memiliki kualiti
capaian maklumat yang maksimum walaupun diakses melalui telefon pintar sehingga
telefon bimbit biasa.
Dapatlah kita katakan disini apabila Internet dan teknologi telefon bimbit menjadi semakin maju maka media sosial berkembang pesat juga. Kini, untuk mengakses Facebook, YouTube ataupun Twitter boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa hanya dengan menggunakan telefon bimbit (Luik 2010). Tidak dapat kita jangkakan bahawa jaringan sosial dalam talian sebagai salah satu platform media sosial kini menjadi sebahagian alat komunikasi amat penting dalam usaha membentuk, mengekalkan dan memperkukuh perhubungan sosial orang ramai. Jaringan sosial dalam talian ini adalah pelbagai dari segi saiz dan tujuannya.
Dapatlah kita katakan disini apabila Internet dan teknologi telefon bimbit menjadi semakin maju maka media sosial berkembang pesat juga. Kini, untuk mengakses Facebook, YouTube ataupun Twitter boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa hanya dengan menggunakan telefon bimbit (Luik 2010). Tidak dapat kita jangkakan bahawa jaringan sosial dalam talian sebagai salah satu platform media sosial kini menjadi sebahagian alat komunikasi amat penting dalam usaha membentuk, mengekalkan dan memperkukuh perhubungan sosial orang ramai. Jaringan sosial dalam talian ini adalah pelbagai dari segi saiz dan tujuannya.
Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.
ReplyDelete