Pages

MEDIA SOSIAL SEBAGAI PLATFORM KEUSAHAWAN



SEJARAH DAN EVOLUSI MEDIA SOSIAL

Teknologi pada hari ini terus berkembang. Perkembangannya amat pantas untuk diikuti. Boleh dikatakan hampir setiap hari ada sahaja perisian atau gajet baharu. Media sosial pada abad ini adalah merupakan alat perhubungan komunikasi yang amat penting,tidak dinafikan ianya mempunyai peranan besar samada dalam bidang perhubungan sosial dan perniagaan. Sebelum kita pergi jauh mengupas berkaitan sejarah dan evolusi media sosial. Diterangkan disini apa yang  didefinisikan sebagai media sosial, media sosial adalah sebuah media secara atas talian yang menggunakan jaringan internet, kita sebagai penggunanya boleh berinteraksi dengan mudah, berkongsi idea, mewujudkan blog, jaringan sosial, wikipedia, forum, teks, gambar, video dan dunia virtual.

Sepertimana yang anda tahu blog adalah jaringan sosial dan wikipedia adalah media sosial yang paling banyak digunakan oleh masyarakat di seluruh dunia. Jaringan sosial atau rangkaian sosial adalah merupakan  aplikasi yang membolehkan seseorang pengguna berhubung dengan kumpulan atau rangkaian pengguna yang mempunyai minat atau latar belakang yang sama. Berdasarkan kajian Vivian (2002) beliau berpendapat bahawa media sosial adalah sangat penting kerana ia merupakan sumber maklumat, sumber hiburan dan forum memujuk dan boleh mempengaruhi masyarakat.

Kita juga perlu mengetahui kewujudan internet dimana ianya turut berperanan besar dalam menyalurkan sumber-sumber media sosial, tanpa internet kita tidak akan dapat berhubung dengan media sosial. Internet dapat didefinisikan sebagai gabungan rangkaian komputer yang sangat besar meliputi seluruh dunia yang di hubungkan melalui media penghantaran bagi tujuan perkongsian maklumat dan komunikasi.

Dalam era serba moden ini, bentuk komunikasi manusia sentiasa melalui perubahan hasil perkembangan teknologi, atau revolusi komunikasi yang berbentuk struktural dan teknikal (van Djik, 2006). Daripada era purba kepada era literasi, era percetakan, dan era elektronik, setiap satunya diwakili dengan satu bentuk komunikasi yang spesifik daripada bersifat secara lisan, tulisan, percetakan, dan telekomunikasi yang sebenarnya telah memberi kesan yang cukup besar kepada masyarakat keseluruhannya. Kini,berdasarkan kajian yang dibuat oleh Brody (1990), komunikasi manusia telah memasuki fasa kelima yang menekankan komunikasi interaktif yang ditandai dengan teknologi berasaskan Internet dan pengkomputeran yang telah menyaksikan media baharu atau era media kedua (Poster, 1995; Holmes, 2005) mula mengambil tempat.

Media sosial ini menggabungkan teknologi komputer dan maklumat, rangkaian komunikasi, dan kandungan media digital. Maklumat yang terhasil berbeza dengan teknologi pada era cetak atau penyiaran kerana media baharu ini mempunyai ciri-ciri rangkaian digital, capaian global, interaktif, dan komunikasi yang menggabungkan semua elemen komunikasi lisan, tulisan, visual, data, dan bunyi dengan menggunakan komputer dan alat telekomunikasi bagi menyatukannya dalam satu platform.

Dalam era kini, media baharu dilihat lebih dominan berbanding dengan media tradisional atau media lama. Oleh sebab itu, bentuk masyarakat pada era ini juga turut menyaksikan perubahan. Yang jelas, masyarakat kini tidak lagi hidup dalam kumpulan-kumpulan kecil atau berpuak, malah era masyarakat massa yang dikaitkan dengan pengaruh media massa semakin hilang dan mulai digantikan dengan struktur masyarakat jaringan yang menyaksikan komunikasi bersemuka semakin dipinggirkan dan ditambah dengan komunikasi berperantaraan. 

Jaringan media sosial mula berkembang luas dengan wujudnya Friendster, MySpace, Facebook, Twitter, Instagram, Path, Bebo, Hi5, Mixi, Pinterest, Ryze.com, Friendster, Xanga, Orkut, dan Google yang terus mendapat sambutan luar biasa oleh masyarakat dunia, jaringan sosial ini telah digunakan secara universal dan meluas. Gelombang baharu laman sosial yang menyasarkan pasaran yang khusus berlaku pada tahun 2003 dan seterusnya dikuatkan lagi dengan kemunculan perkongsian multimedia dan kemampuan pengguna boleh mencipta kandungan mereka sendiri dengan editor WYSIWYG (What You See is What You Get) seperti yang dilakukan oleh MySpace. Ciri baharu ini membolehkan pengguna menghasilkan kandungan yang tersendiri dan ini menjadikan laman sosial sebagai fenomenon global yang sebenar (Harrison & Thomas, 2009). 


Berdasarkan kajian oleh Alexa (2012) telah mencatatkan lima media sosial teratas di dunia iaitu Facebook, diikuti oleh Twitter, Linkedln, Google+ dan Pinterest. Facebook yang pada awalnya diasaskan oleh Mark Zuckerberg sebagai medium untuk berkomunikasi dan berkongsi maklumat bagi mahasiswa Harvard sahaja kini menjadi media sosial paling fenomena di dunia. Pada Jun 2011 Facebook melaporkan telah pun mencapai 750 juta pengguna. Manakala Twitter yang diasaskan oleh Jack Dorsey pada tahun 2006 melaporkan telahpun mempunyai 200 juta pengguna aktif pada tahun 2011. Kemampuan untuk mengakses media sosial melalui aplikasi mudah alih merupakan faktor pendorong dalam kejayaan media sosial. Hal ini kerana ia memiliki kualiti capaian maklumat yang maksimum walaupun diakses melalui telefon pintar sehingga telefon bimbit biasa. 

Dapatlah kita katakan disini apabila Internet dan teknologi telefon bimbit menjadi semakin maju maka media sosial berkembang pesat juga. Kini, untuk mengakses Facebook, YouTube ataupun Twitter boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa hanya dengan menggunakan telefon bimbit (Luik 2010). Tidak dapat kita jangkakan bahawa jaringan sosial dalam talian sebagai salah satu platform media sosial kini menjadi sebahagian alat komunikasi amat penting dalam usaha membentuk, mengekalkan dan memperkukuh perhubungan sosial orang ramai. Jaringan sosial dalam talian ini adalah pelbagai dari segi saiz dan tujuannya. 

KEPENTINGAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN

Di zaman ini media sosial banyak digunakan oleh masyarakat. Sudah tentu dengan mempromosikan perniagaan di media sosial dapat meluaskan saham pasaran. Oleh kerana media sosial ialah cara paling mudah dan tidak memerlukan kos yang tinggi untuk memperkenalkan perusahaan perniagaan kepada umum. Seperti mana strategi pemasaran yang lain media sosial telah menjadi alat yang dapat membantu  untuk mencapai tujuan. Pemasaran melalui media sosial memerlukan masa dan usaha. Seseorang usahawan yang bergiat aktif dalam perniagaan perlu memahami pelanggan sasaran  dan mendekati mereka dengan cara yang terbaik. Usahawan perlu tahu kepentingan mereka, dan memahami apa kehendak dan keperluan pelanggan. Disertakan disini beberapa faktor yang menjadikan media sosial sebagai alat perantaraan yang sangat penting dalam perniagaan : -
  • Sebagai Pusat Jualan - 
Jualan perniagaan akan menjadi lebih mudah dan senang apabila terdapat banyak sasaran pelanggan yang berpotensi tinggi. Semakin ramai pelanggan semakin tinggi permintaan barang yang dijual, dapat kita bayangkan jika kita sebagai usahawan membuka kedai di satu lokasi yang kurang strategik sudah tentu hasil jualan tidak begitu memberangsangkan. Oleh sebab itu kita dapat melihat kebanyakan pasaraya besar dan terkenal seperti Jusco, Giant dan Teasco memilih untuk membuka cawangan di setiap kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang besar. Dengan adanya media sosial usahawan yang mempunyai kreativiti serta inovasi hanya perlu membuka peluang jualan yang luas dan memberangsangkan melalui media sosial untuk pasaran. Ini akan memberi peluang kepada usahawan sebagai platform untuk terus maju serta berdaya saing seterusnya meningkatkan jualan.
  • Pemasaran Dan Promosi Percuma  
Media sosial tidak memerlukan peruntukkan atau kos yang tinggi untuk mendapatkan akaun contohnya facebook dan blog hanya perlu email sahaja untuk menjana akaun berkenaan. Ianya dapat diperolehi secara percuma dan mudah. Produk perkhidmatan dan teknik penyampaian  yang baik dalam jualan perniagaan akan menyebabkan pemasaran dan promosi sacara percuma berlaku. Maklumat akan lebih cepat tersebar di dalam media sosial kerana berlakunya maklumbalas ataupun perkongsian di dalam media sosial diantara rakan-rakan pelanggan, selalunya apabila sesuatu barangan ataupun produk diminati akan berlaku perkongsian maklumat di dalam group berkenaan secara berterusan sehingga boleh berkembangan luas sampai ke luar negara. 

Proses ini juga yang dinamakan (Viral Marketing). Walaubagaimanapun masih ada segelintir usahawan yang menganggap rangkaian sosial sebagai sesuatu yang agak mahal dan akan mengurangkan nilai jenama perniagaan mereka. Strategi perniagaan dalam talian mereka biasanya lebih murah, lebih fokus dan dapat diukur. Oleh yang demikian dapatlah kita katakan, media atau rangkaian sosial membantu menjadikan syarikat-syarikat perniagaan lebih telus, mendapat kepercayaan dan membina kredibiliti melalui komunikasi dengan para pelanggan.

Di zaman ini, sebelum membuat pembelian, para pelanggan akan mencari maklumat tentang produk yang diperlukan menggunakan enjin carian atau rangkaian sosial. Mereka memperolehi maklumat bukan sahaja berkenaan tawaran semasa, tetapi juga tentang pengalaman pelanggan-pelanggan lain yang telah menggunakan produk tertentu. Selain itu, pelanggan boleh mendapatkan banyak data tentang produk atau perkhidmatan, termasuk maklumat tentang projek baru secara real time. Lebih mudah untuk mendapatkan informasi yang dapat membantu memperbaiki dan memajukan produk dan perkhidmatan dengan penyertaan yang dapat membawa maklumbalas yang bernilai, dan yang paling baik ialah ianya percuma.
  •  Khidmat Pelanggan -
Tiada cara yang lebih baik untuk memastikan para pelanggan sentiasa gembira selain daripada menyediakan kaedah yang membolehkan para pelanggan mendapat maklumat penuh dan sokongan tentang produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Rangkaian sosial membolehkan usahawan sentiasa berkomunikasi dengan pelanggan dan dengan itu memberi perkhidmatan yang sentiasa diingati dan diganjarkan dengan pembelian baru pada masa akan datang.
  • Meningkatkan Penglibatan Pelanggan -
Media sosial boleh dimanfaatkan dalam usaha meningkatkan penglibatan pelanggan dalam menambah baik perkhidmatan perniagaan. Media sosial sebagai platform kolaborasi, membolehkan agensi berkomunikasi secara pantas tanpa sempadan dengan pelanggan dan organisasi untuk memastikan keputusan serta tindakan dapat dilaksanakan dengan segera. Media sosial dapat menghubungkan organisasi perniagaan dengan kumpulan sasaran yang luas daripada pelbagai latar belakang sama ada yang berada dalam atau di luar negara bagi meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan perniagaan organisasi berkenaan.
  •  Menjimatkan Kos
Perniagaan internet memberikan kelebihan iaitu  urusan jual beli dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan kos.Hal ini demikian kerana, pihak peniaga iaitu usahawan tidak perlu mempromosikan produk mereka di luar seperti mengadakan promosi di tepi-tepi jalan, pasar raya dan tempat-tempat awam yang lain. Para usahawan juga boleh membuat promosi dengan mudah iaitu mengiklankan setiap produk mereka dengan menggunakan kemudahan internet. Kerja-kerja promosi bukan sahaja dapat dijalankan dengan mudah, malahan kosnya juga dapat dikurangkan, antaranya kos pengangkutan dan tenaga kerja dalam aktiviti promosi. Keadaan ini turut memudahkan pelanggan dalam urusan pembelian barang. Pelanggan tidak perlu membuang masa untuk membuat tempahan di kedai malah boleh membuat tempahan melalui Internet sahaja. Ini sangat memudahkan pelanggan untuk membuat pembelian.
  • Meluaskan Pasaran  
Perniagaan internet juga dapat meluaskan pasaran di serata dunia. Sebagai contohnya, produk Malaysia seperti barangan kosmetik bukan sahaja tertumpu di dalam negara sahaja, malah boleh meluaskan pasarannya ke luar negara juga seperti Indonesia, Filipina, Singapura, India, mahupun Amerika Syarikat. Penjualan barang di luar negara bukan sahaja memperkenalkan jenama produk Malaysia, malah memberi keuntungan besar di samping meningkatkan ekonomi negara. Hal ini berikutan wujudnya pertukaran mata wang asing dalam aktiviti jual beli antara Malaysia dengan negara luar mula berminat terhadap barangan dari Malaysia dan mula menyebarkan berita tersebut kepada rakan-rakan dagang mereka. 
  • Peningkatan Kepada Ekonomi Negara
Perniagaan internet juga memberikan impak kepada ekonomi negara, lebih-lebih lagi dari aspek pelancongan. Dalam sektor pelancongan, kebiasaannya setiap hotel dan pusat pelancongan akan menjual produk pelancongan mereka iaitu dengan membuat promosi mereka melalui internet supaya pasaran akan lebih luas sehingga ke luar negara. Keadaan ini dapat menarik pelancong yang lebih banyak untuk datang dan bercuti ke Malaysia. Pendapatan negara melalui pertukaran mata wang asing bukan sahaja meningkat, malah persaingan antara negara maju yang lain juga dapat diatasi. Keadaan ini menunjukkan bahawa negara Malaysia juga mampu memberikan saingan yang hebat dalam sektor pelancongan melalui penggunaan alatan yang canggih dan berteknologi tinggi.

PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL

Kemajuan teknologi dalam beberapa dekad yang lalu telah banyak meningkatkan daya saing dalam perniagaan dan ekonomi di seluruh dunia. Kebanyakan syarikat telah menggunakan perisian, komputer dan internet untuk meluaskan perniagaan mereka dari pasaran tempatan ke pasaran nasional dan global. Teknologi juga mewajibkan untuk kekal fleksibel dan menyesuaikan dan operasi mereka selaras dengan teknologi yang semakin maju ini.

Perdagangan Elektronik juga dikenali sebagai e-dagang (Electronic Commerce). E-dagang menggunakan Internet untuk mewujudkan satu rangkaian yang menyatukan pelanggan, penjual dan pihak ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat kad kredit dan sebagainya dalam satu persekitaran elektronik yang selamat untuk semua pihak. Dengan adanya e-dagang, sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan transaksi jual beli di mana sahaja di dunia ini. Ia kini digunakan secara meluas terutamanya di negara-negara barat malah diakui oleh syarikat antarabangsa dan pakar pasaran sebagai satu sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan.

Salah satu perantara perniagaan yang paling banyak digunakan adalah blog, blog dikatakan bermula dari era tahun 1990 lagi dengan aplikasi-aplikasi tertentu seperti board perbincangan (forum). Bermula daripada aplikasi tersebut maka lahirlah aplikasi blog yang dikenali sebagai online jurnal atau online diary dalam sekitar tahun 1994-2001. Dalam tahun 2001-2004, blog banyak digunakan untuk penulisan mengenai isu semasa terutama politik. Perubahan atau wujudnya perisian-perisian blog yang mudah untuk digunapakai menyebabkannya digunakan secara meluas di dalam penyampaian sesuatu berita atau informasi.
                                                           
Penggunaan blog yang pada asalnya lebih bersifat peribadi kini telah diadaptasikan untuk perniagaan, menjana pendapatan dan sebagai satu fungsi pemasaran yang berkesan. Secara amnya kini blog berupaya menjadi satu medium untuk membina kredibiliti, menunjukkan kepakaran usahawan, tempat mempromosi produk atau servis dan berinterasi dengan pengguna atau pelawat. Blog kian popular bagi individu yang baru berkecimpung dalam dunia perniagaan dan membantu mereka dalam mempromosi dan memperkenalkan produk mereka sehingga ke seluruh pelosok dunia

Blog perniagaan yang diwujudkan akan merintis kemungkinan sesebuah perniagaan kecil dengan peluang untuk berkongsi kepakaran, pengetahuan malah dengan pasaran dan khalayak yang lebih besar terutamanya melibatkan peringkat global. Hal ini amat bermanfaat untuk perunding dan pekerja berpengetahuan dalam usaha menjadikan sesebuah industri lebih berdaya saing. Perniagaan dan jaringan sosial melalui laman sosial sangat penting dalam perkembangan dan peningkatan jualan. Bukan sahaja percuma, malah pendekatan yang lebih efektif buat masa kini bagi sesetengah produk. Bukan semua sesuai untuk jualan menerusi laman sosial.

Selain blog, Facebook juga merupakan salah satu hasil ciptaan dalam perkembangan dunia teknologi hari ini (Iskandar 2010) yang digunakan dalam teknologi internet. Facebook adalah salah satu media perhubungan sosial yang sangat terkenal (Iskandar,2010). Melalui Facebook masyarakat dapat berinteraksi dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia. Pengguna Facebook boleh memaparkan apa sahaja yang mereka ingin orang lain tahu berkenaan diri mereka di laman Facebook seperti tarikh kelahiran, hobi, matlamat masa hadapan dan banyak lagi. 

Facebook turut menjadi perantara penting dalam perniagaan tidak dinafikan Facebook adalah sebuah laman web sosial yang sedang hebat melanda masyarakat dunia pada hari ini terutama golongan remaja. Facebook adalah sebuah laman web sosial yang mampu mengunjurkan kebaikan jika diselia dengan cara dan kaedah yang betul. Dengan adanya facebook jaringan sosial rakyat di seluruh negara semakin luas. Biasanya mereka yang berniaga akan memasukkan produk-produk terbaru dalam bahagian utama Facebook untuk paparan semua. Setiap produk yang terbaru dan promosi-promosi produk boleh dipaparkan di laman utama Facebook ini.

Dengan kemampuan ini, penyebaran berkenaan perniagaan dan produk-produk jualan ke Facebook menjadi lebih mudah dan berkesan kerana semua rakan usahawan akan membacanya. Jika mereka menemukan sesuatu produk yang menarik mereka akan memberikan aksi atau respon, maka aksi atau respon mereka tersebut akan terlihat juga kepada setiap laman Facebook mereka. Ia mudah untuk mendapatkan sasaran pasaran. 

Oleh itu, apabila usahawan ingin menyebarkan tentang barangan terbaru atau membangunkan perniagaan, ianya amat mudah. Ini kerana Facebook menjadikan komunikasi tanpa henti kerana setiap saat pasti ada ahli baru dalam ruangan rakan usahawan berkenaan. Dalam sehari jutaan pengguna Facebook akan melihat maklumat terbaru dalam halaman utama Facebook mereka. Jadi kesempatan tersebut boleh digunakan untuk mempromosikan barangan terbaru. Jumlah rangkaian akan mudah bertambah dari setiap minit selepas dikemaskini melalui laman peribadi dan memaparkannya di halaman utama Facebook.

TAHAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN DI MALAYSIA 

Di Malaysia, aktiviti perniagaan Internet semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa kini, selaras dengan kemajuan pembangunan dan ekonomi negara. Di samping itu, perniagaan Internet bukan sahaja khusus kepada syarikat-syarikat besar, malah terdapat juga syarikat kecil yang menjalankan perniagaan Internet, walaupun mereka mempunyai pekerjaan tetap bagi memperoleh pendapatan sampingan. Hal ini menunjukkan bahawa perniagaan Internet semakin mendapat sambutan hangat . Pada zaman revolusi teknologi telekomunikasi dan multimedia tanpa sempadan ini, internet menjadi salah satu kewajipan yang perlu ada di setiap rumah.Jelas bahawa trend ke arah komunikasi berbentuk jaringan boleh dilihat di Malaysia apabila semakin ramai yang menggunakannya media baharu yang baharu ini.

Dengan kadar penembusan jaringan sosial di Malaysia yang agak tinggi dan masa yang diluangkan oleh setiap pengguna, iaitu antara satu hingga dua jam, malah ada yang melebihi dua jam pada satu-satu sesi log masuk atau sehingga 20 jam seminggu, ini menunjukkan masyarakat di Malaysia sama seperti yang dialami di peringkat global mengalami transisi dalam bentuk komunikasi atau interaksi sosial mereka yang menyaksikan pembentukan masyarakat jaringan dengan meluasnya penggunaan jaringan sosial dalam talian yang merupakan salah satu platform media sosial hasil daripada perkembangan teknologi media baharu yang sentiasa berubah.

Bilangan pengguna Internet di Malaysia dijangka meningkat kepada 25 juta orang pada 2015 berbanding 18 juta orang pada 2012, demikian menurut Laporan Ekonomi 2013/3014 yang dikeluarkan Kementerian Kewangan. Menurut laporan itu kadar penembusan jalur lebar isi rumah pula meningkat kepada 66.8 peratus pada akhir Jun 2013 manakala dengan kadar penembusan telefon mudah alih melebihi 100 peratus, kini terdapat 42.6 juta langganan. Statistik juga menunjukkan lebih banyak pengguna Internet di Malaysia adalah pembeli berbanding penjual dengan saiz pasaran urus niaga dalam talian di Malaysia hamper mencecah RM5 bilion pada 2014 berbanding RM1.8 bilion pada 2010.

Menurut laporan itu, Malaysia adalah antara tiga negara teras di Asia bagi purata perbelanjaan dalam talian pada tempoh 12 bulan lalu dan ini dipacu oleh perkhidmatan pelancongan, khususnya tiket penerbangan dan tempahan hotel, telah menerajui pembelian produk dan perkhidmatan dalam talian. Tambahan pula pembelian melalui Internet telah dipermudahkan lagi dengan pembayaran elektronik melalui perbankan dalam talian atau kad kredit. Menurut laporan berkenaan, peningkatan jumlah pengguna Internet dan pembeli dalam talian menggambarkan potensi pasaran yang luas untuk perniagaan dalam talian.

Perdagangan elektronik (E-dagang) dijangka terus mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan walau berhadapan ketidak tentuan ekonomi dengan unjuran bakal melebihi RM1.9 bilion di Malaysia menjelang 2016, menurut kaji selidik Euromoney.Pada 2011, transaksi aktiviti membeli-belah dalam talian berjumlah RM842 juta. Laporan global yang dikeluarkan JP Morgan pada 2011 menunjukkan perolehan e-dagang di seluruh dunia dijangka mencecah AS$963 juta (RM3.08 bilion) pada tahun ini. Berdasarkan maklumat daripada Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Rakuten Online Shopping, Masaya Ueno berkata, tinjauan hadapan yang positif itu adalah bertepatan dengan pemain industri kerana ia memberi peluang kepada syarikat untuk berkembang serta memasuki pasaran tempatan. Kita menyaksikan potensi yang besar dalam pasaran e-dagang di Malaysia dengan pengembangan sektor ini disokong oleh penggunaan Internet serta inovasi teknikal yang telah mengubah hubungan penjual dan pembeli. Dalam tempoh 12 bulan akan datang, terdapat lima trend utama yang dijangka berlaku dan membentuk masa hadapan perbelanjaan dalam talian di seluruh dunia. Sehingga tahap mana perniagaan di Malaysia menerima trend tersebut bakal membentuk kemampuan mereka dalam memaksimumkan pengembangan industri e-dagang tempatan,'' katanya.

Tambah Ueno, trend-trend tersebut termasuk semakan pencarian dalam talian akan diterjemah kepada pembelian, peniaga-peniaga kecil akan menggunakan saluran mudah alih, dagangan tablet akan membuka pengalaman dalam talian yang baru, lebih banyak orang akan menggunakan rangkaian sosial untuk membeli belah dan model penghantaran tempatan lebih fleksibel akan membuat pelanggan lebih setia.

Industri e-dagang global telah mengalami era menarik dengan evolusi pantas dan inovasi teknologi. Peningkatan peralatan mudah alih telah membuka ruang baru dan menarik untuk peruncit untuk mendekati pelanggan mereka. Ia juga menggalakkan untuk melihat rakyat Malaysia adalah bersemangat untuk menggunakan inovasi mudah alih yang menunjukkan kematangan pengguna tempatan, jelasnya.

Ueno berkata, pihaknya optimistik pasaran akan terus berubah dengan integrasi inovasi lebih kreatif dalam peralatan mudah alih. Trend-trend tersebut akan dimanfaatkan oleh perniagaan di Malaysia, dan ia akan merangsang dan membentuk pasaran e-dagang yang merupakan pertumbuhan kritikal untuk ekonomi.

CABARAN/HALANGAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DI MALAYSIA 

  • Kurang Interaksi Sosial 
Kebanyakkan perniagaan dalam talian dilakukan dari rumah saja. Walaupun keadaan ini memudahkan cara berniaga tapi ia tidak memberi kesan sosial seperti yang berlaku di tempat kerja tradisional seperti pejabat. Hampir kesemua komunikasi talian perniagaan ini dilakukan dengan menggunakan email, IM, skpe, dan facebook dan keadaan ini menyukarkan interaksi sosial seperti yang berlaku dalam pertemuan yang melibatkan pertentangan mata.
  • Memerlukan Kemahiran Komputer Dan Teknologi Maklumat -  
Sudah tentu anda memerlukan kemahiran menggunakan komputer dan teknologi maklumat jika mahu menceburi bidang perniagaan dalam talian ini. Usahawan perlu mempelajari kemahiran berkenaan terlebih dahulu sebelum dapat mengendalikan talian pernigaan. Sekiranya tidak mahir ia agak sukar untuk seseorang usahawan untuk mempraktikkan perniagaan secara talian.
  • Sukar Mendapat Kepercayaan Dari Pembeli -
Untuk maju dalam perniagaan melibatkan talian (online), usahawan perlu mendapat kepercayaan dari bakal pelanggan terlebih dahulu. Usahawan perlu yakinkan mereka mengenai produk yang  ditawarkan serta meyakinkan mereka mengenai keselamatan wang mereka. Memang sudah menjadi norma bahawa apa-apa yang melibatkan wang akan membuatkan mereka berfikir tiga empat kali sama ada mahu membeli atau tidak. Ramai pengguna yang masih takut untuk membelanjakan duit mereka secara online. Ia sangat berbeza dengan membelanjakan duit di kedai-kedai biasa.
  • Kurang Dikenali Pengguna Offline -
Walaupun bilangan pengguna internet kian meningkat saban hari, namun jumlah mereka yang tidak menggunakan atau kurang menggunakan internet juga masih sangat ramai. Jadi apabila usahawan mempunyai perniagaan dalam talian yang hanya beroperasi secara online, ianya sukar mendapat pengiktirafan dari pengguna offline.
  • Keselamatan Data -
Untuk melakukan transaksi online ketika membuat pembelian barangan, sesuatu laman web itu akan meminta alamat email dan maklumat-maklumat peribadi yang lain untuk disimpan dalam data pelanggan perniagaan yang beroperasi melalui laman web tersebut. Walaupun terdapat polisi keselamatan data yang menjamin bahawa maklumat peribadi tidak akan dilihat oleh pihak ketiga, namun mudah sebenarnya maklumat itu terbongkar melalui aktiviti 'hacking' yang dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab yang sekarang ini sering sahaja berlaku. Aktiviti hacking ini merupakan satu aktiviti pencerobohan data sesebuah laman web dan para hacker itu akan mencuri data-data pengguna laman web tersebut. Data yang biasa mereka curi ialan senarai email dan maklumat akaun bank atau kad kredit.
  • Kesahihan Maklumat  
Maklumat yang tepat dan sahih penting bagi memastikan tidak akan berlakunya pemalsuan fakta. Semua maklumat yang diterima haruslah dipastikan dahulu kebenarannya.Hal ini berikutan kerana banyak maklumat yang dipaparkan di dalam media sosial tidak benar dan hanya untuk tujuan publisiti sahaja. Selain itu, ada antara maklumat yang disampaikan oleh seseorang individu itu hanya bertujuan untuk mengelirukan pengguna. Ada juga kes yang melibatkan produk-produk perkhidmatan yang dijual di talian sebenarnya tidak wujud dan ini sering berlaku kepada pelanggan-pelanggan sekiranya tidak mendapatkan maklumat yang sahih sebelum pembelian dibuat. Oleh yang demikian, hal ini memberikan cabaran yang amat besar dalam proses penyebaran maklumat melalui media sosial ini.
  • Kerenah Pelanggan -
Peniaga terpaksa menghadapi pelbagai kerenah pelanggan. Sebagai contohnya, walaupun Malaysia semakin meningkat maju, terdapat banyak lagi anggota masyarakat yang tidak mahir menggunakan teknologi maklumat. Usahawan juga terpaksa bersabar dengan kerenah pelanggan yang sering tidak berpuas hati dengan produk yang dipasarkan atas alasan hanya membuat pilihan melalui iklan dalam Internet sahaja. Keadaan ini juga memberikan impak kepada usahawan yang terpaksa mengeluarkan kos yang lebih tinggi untuk menghantar barang yang lain itu semula demi kepuasan pengguna. Selain itu, terdapat juga pengguna yang terlalu cerewet dan menyusahkan peniaga atau usahawan internet. Keadaan ini berlaku kepada usahawan yang mengamalkan konsep bayar, terima dan guna iaitu pembeli terpaksa membayar harga barangan tersebut terlebih dahulu sebelum menghantar barangan.

Kita ambil contohnya dalam sektor pelancongan, kebanyakan pelanggan membuat aduan bahawa tempat-tempat percutian yang telah ditempah melalui iklan dalam Internet tidak secantik mana, seperti mana yang ditunjukkan melalui iklan dalam Internet. Keadaan ini bukan sahaja menjejaskan ekonomi negara lebih-lebih lagi dalam sektor pelancongan, malah mendapat tanggapan negatif daripada pelancong asing yang kebanyakannya tertipu dengan pihak yang tidak bertanggungjawab dan hanya mementingkan keuntungan tanpa mengira kepuasan dan keselesaan pelanggan.


 
FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL

Perniagaan internet mempunyai kelebihan tersendiri berbanding dengan perniagaan konvensional yang biasa. Ini menjadikan perniagaan internet sebagai perniagaan yang unik dan semua orang perlu mengambil peluang ini sebaiknya. Berikut beberapa faktor yang mendorong kepada penggunaan media sosial khususnya dalam bidang perniagaan :
  •      Risiko Yang Rendah 
Perniagaan internet meletakkan usahawan berada dalam risiko perniagaan yang rendah. Jika berlaku sebarang kemungkinan yang tidak diingini seperti kebakaran, malapetaka seperti banjir besar ataupun gempa bumi , sudah tentu perniagaan akan selamat kerana laman web tidak akan musnah disebabkan kejadian-kejadian tadi. Jika berlaku kepada perniagaan konvensional, sudah tentu usahawan berkenaan akan mengalami kerugian yang besar.
  •       Penjimatan 
Perniagaan secara atas talian atau ‘online’ tidak memerlukan seseorang usahawan untuk menyewa kedai bagi memperakan barang-barang mereka.Pengiklanan dan paparan produk atau perkhidmatan boleh dipaparkan di blog sahaja. 

  •     Tidak Memerlukan Pekerj Yang Ramai 
Secara umumnya, perniagaan online kurang memerlukan pekerja malah dalam kebanyakkan keadaan, usahawan yang menceburi perniagaan online menggunakan blog hanya menguruskan sendiri atau dibantu oleh ahli keluarga sahaja.  
  •     Masa Tidak Terhad/24 jam 
Bagi para usahawan yang hanya melibatkan diri di dalam perniagaan secara separuh masa, mereka masih boleh menguruskan tempahan yang diterima pada bila-bila masa seperti di luar waktu pejabat. Melalui perniagaan internet juga , tiada had batasan waktu operasi. Perniagaan  beroperasi 24 jam. Pada bila-bila masa 24 jam sehari 365 hari setahun, laman web usahawan akan dilayari oleh pengguna internet merangkap pelanggan.Tidak seperti perniagaan konvensional nak terikat dengan waktu operasi.
  •       Modal Permulaan Adalah Kecil
Perniagaan internet tidak memerlukan modal permulaan yang besar seperti perniagaan konvensional. Usahawan boleh menjalankan perniagaan internet bermula dengan modal serendah RM 100 sehinggan RM 200. Sudah cukup untuk usahawan menjalankan perniagaan di peringkat tempatan dan antarabangsa.

  •      Potensi Pelanggan Yang Besar
Internet adalah dunia yang tidak bersempadan. Begitu juga dengan pelanggan, pelanggan yang terdiri dari seluruh pelusuk dunia. Apabila in berlaku perniagaan akan menjadi perniagaan antarabangsa. Jika begitu, seseorang usahawan itu boleh mendapat pendapatan berlipat kali ganda di dalam perniagaan internet.
  •      Tidak Memerlukan Stok & Kedai 
Perniagaan Internet tidamemerlukan para usahawan memiliki kedai yang nyata atau pun sejumlah stok jika usahawan berkenaan menjalankan perniagaan berasaskan produk digital ataupun perkhidmatan. Segala-galanya seperti tapak, kedai & stok berada  di hosting. Ini sudah tentu menjimatkan wang usahawan tanpa menyewa dimana-mana kedai, sepertimana yang diketahui sekarang untuk menyewa sebuah kedai  ianya amat memerlukan modal yang agak besar dan akan membebankan usahawan yang baharu bermula. 
  •     Perniagaan yang kukuh      
Jika usahawan menjalankan perniagaan offline sudah pasti seseorang usahawan itu mempunyai pesaing disekeliling. Jika tidak ada sekarang pun, sudah pasti pesaing  akan muncul pada masa yang akan datang. Jadi dengan membina laman web untuk perniagaan setidak-tidaknya usahawan berkenaan berada lebih jauh dengan pesaing. Ini bermakna perniagaan  akan lebih dikenali daripada pesaing yang ada. 


 
KESIMPULAN

Di dalam dunia perniagaan yang kian mencabar dan berdaya saing seiringan dengan perkembangan teknologi yang semakin canggih, para usahawan senantiasa berusaha untuk meningkatkan pasaran dengan pelbagai cara untuk mempromosi produk mereka seperti menggunakan blog, media sosial dan laman web yang menyediakan perkhidmatan perniagaan dalam talian contoh yang boleh kita lihat adalah melalui Lazada.com, Mudah.com dan Lelong yang sering menjadi platform kepada usahawan untuk menjalankan perniagaan melalui talian. 

Justeru itu, pemilihan medium pengiklanan dan promosi yang berkesan serta bertepatan dengan ciri-ciri yang dikehendaki berkaitan produk dan perkhidmatan adalah amat penting kepada setiap usahawan. Penggunaan blog yang bersifat lebih professional dan fleksibel daripada segi rekabentuk gambar dipaparkan, video dan informasi berkaitan sesuatu produk atau perkhidmatan dilihat lebih sesuai bagi sesebuah entiti perniagaan.Teknologi media sosial masa kini membolehkan setiap blog dapat dihubungkan terus dengan mana-mana rangkaian laman sosial seperti facebook, twitter, flickr, tumblr, linkedin dan sebagainya bagi memudahkan maklumat terbaru dikemaskini serta disampaikan kepada pengguna sasaran. 

Pengguna kini bebas dan berpeluang membuat pilihan dan mengenalpasti dengan lebih dekat sesuatu produk atau perkhidmatan menerusi laman web seperti blog ataupun Facebook kerana boleh dilakukan tanpa mengira waktu.Walaubagaimanapun, para usahawan yang menjalankan perniagaan menerusi media massa perlu terus mengekalkan etika dan lebih berhemah agar tidak berlaku penipuan kerana mereka masih tertakluk kepada batasan undang-undang. Jelaslah disini media massa sememangnya memainkan peranan sangat penting kepada usahawan-usahawan dalam memasarkan produk  dan perkhidmatan kepada pelanggan-pelanggan sehingga ke peringkat global.

RUJUKAN  : 

Jurnal Pengajian Media Malaysia, Malaysian Journal of Media StudiesVol. 13, No. 2, 2011 Pages 93–110 : Dimuat turun pada 12.11.2015

Http://www.pcb.gov.my- MAMPU.www.mampu.gov.my : Dimuat turun pada 30.11.2015

Http://www.ukm.my/jkom/journal/Jurnal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid 29(2) 2013: 125-140 : Dimuat turun pada 1/12/2015

Http://tipsbisnesonline.blogspot.my/: 
Dimuat turun pada 10.11.2015

Http://www.sinarharian.com.my/bisnes : 
Dimuat turun pada 2.12.2015

Http://www.usahawan.com: 
Dimuat turun pada 2.12.2015

Http://usahawanmalaysia.com : 
Dimuat turun pada 2.12.2015

Http://www.businessweek.com/magazine/content/05_18/b3931001_mz001.htm : 
Dimuat turun pada 12.11.2015

Http://jutawansenyapsenyap.blogspot.com: Dimuat turun pada 2.12.2015

Iskandar Ab Rashid. 2010. Kagumkan kawan-kawan dengan Facebook. 
Sesawang Sosial. Perpustakaan Negara Malaysia, hlm 1-5: Dimuat turun pada 4.12.2015

Http://mzulfadhli.blogspot.com: Dimuat turun pada 2.12.2015

Http://www.ceritaim.com/pentingnya-laman-sosial-dalam-perniagaan.html
Dimuat turun pada 2/11/2015 - hzam Khairi

Http://blogcikgusabri.blogspot.my: 
Dimuat turun pada 2/11/2015

Http://mygreenztech-sukses-niaga.blogspot.my.Dimuat turuun pada -2/11/2015

Http://usahawanmalaysia.com/bisnes-online-bagaimana-nak-mula : 
Dimuat turun pada 5.12.2015

Http://www.sugikshare.blogspot. Dimuat turun pada 3/11/2015 by Sugik Almantara








Unknown

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

    5 comments:

    1. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Cari tidak lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda terjadi di masa lalu !! Kami meminjamkan kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan bunga rendah dan harga terjangkau 2%. Anda bisa menghubungi kami melalui e-mail via: (ivanaluka04@gmail.com)

      APLIKASI DATA

      1) nama ...........................
      2) Negara .......................
      3) Alamat ......................
      4) Jenis Kelamin ........................
      5) status perkawinan .............
      6) Bekerja ................
      7) Nomor Telepon ...........
      8) posisi di tempat kerja .....
      9) penghasilan bulanan ....................
      10) total pinjaman .........
      11) durasi pinjaman .....
      12) Tujuan pinjaman ..................
      13) Tanggal lahir ........................

      Terima kasih.

      ReplyDelete
    2. Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
      Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
      Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
      Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
      JENIS PINJAMAN KAMI
      Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
      Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
      Selamat sejahtera

      ReplyDelete
    3. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

      Contact Details:

      e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
      WhatsApp:::+6282274045059
      Company::Iskandar Lenders"""""
      Loan Amount:::Rp.700juta
      Name:::::Angga Annisa
      Country::::Indonesia
      Occupation:Trader
      Year:April,2020

      Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
      Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

      ReplyDelete
    4. Negara: Indonesia
      WhatsApp: +62 838-3669-4853
      Alamat: Surabaya
      email saya: nurbrayani750@gmail.com
      nama saya Nurbrayani, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan ALLAH yang baik dalam hidup saya, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak pemberi pinjaman palsu ada di internet, tetapi mereka sangat asli dalam pemberi pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang andal. Ny. Alicia Radu Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp350.000.000 dari Ny. Alicia Radu dengan sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, jadi saya memutuskan untuk membagikan pekerjaan yang baik dari ALLAH melalui Bunda Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

      Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)

      Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurbrayani750@gmail.com)
      Nomor WhatsApp saya: +62 838-3669-4853
      jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu

      ReplyDelete
    5. Getting a legitimate loan has always been a big problem for customers who have financial problems and need a solution. The question of credit worthiness and collateral is something customers always worry about when looking for a loan from a legitimate lender. Meanwhile, we made that difference. Howard Financial can arrange a loan within the range of €10,000 to €500,000.00 at an interest rate of only 4%.

      Note: If interested, kindly send an email directly to us and additional requirements will be communicated to you by our online agents to get started with your desired loan amount.

      Contact via email: Howardfinancial@consultant.com
      Whatsapp: +1 210 775-1230

      Best Wishes.

      ReplyDelete