Di
zaman ini media sosial banyak digunakan oleh masyarakat. Sudah tentu dengan
mempromosikan perniagaan di media sosial dapat meluaskan saham pasaran. Oleh
kerana media sosial ialah cara paling mudah dan tidak memerlukan kos yang
tinggi untuk memperkenalkan perusahaan perniagaan kepada umum. Seperti mana
strategi pemasaran yang lain media sosial telah menjadi alat yang dapat
membantu untuk mencapai tujuan. Pemasaran
melalui media sosial memerlukan masa dan usaha. Seseorang usahawan yang bergiat
aktif dalam perniagaan perlu memahami pelanggan sasaran dan mendekati mereka dengan cara yang terbaik.
Usahawan perlu tahu kepentingan mereka, dan memahami apa kehendak dan keperluan
pelanggan. Disertakan disini beberapa
faktor yang menjadikan media sosial sebagai alat perantaraan yang sangat
penting dalam perniagaan : -
- Sebagai Pusat Jualan -
Jualan perniagaan akan menjadi lebih
mudah dan senang apabila terdapat banyak sasaran pelanggan yang berpotensi
tinggi. Semakin ramai pelanggan semakin tinggi permintaan barang yang dijual, dapat
kita bayangkan jika kita sebagai usahawan membuka kedai di satu lokasi yang
kurang strategik sudah tentu hasil jualan tidak begitu memberangsangkan. Oleh
sebab itu kita dapat melihat kebanyakan pasaraya besar dan terkenal seperti
Jusco, Giant dan Teasco memilih untuk membuka cawangan di setiap kawasan yang
mempunyai kepadatan penduduk yang besar. Dengan adanya media sosial usahawan
yang mempunyai kreativiti serta inovasi hanya perlu membuka peluang jualan yang
luas dan memberangsangkan melalui media sosial untuk pasaran. Ini akan memberi
peluang kepada usahawan sebagai platform untuk terus maju serta berdaya saing
seterusnya meningkatkan jualan.
Di zaman ini, sebelum membuat pembelian, para pelanggan akan mencari maklumat tentang produk yang diperlukan menggunakan enjin carian atau rangkaian sosial. Mereka memperolehi maklumat bukan sahaja berkenaan tawaran semasa, tetapi juga tentang pengalaman pelanggan-pelanggan lain yang telah menggunakan produk tertentu. Selain itu, pelanggan boleh mendapatkan banyak data tentang produk atau perkhidmatan, termasuk maklumat tentang projek baru secara real time. Lebih mudah untuk mendapatkan informasi yang dapat membantu memperbaiki dan memajukan produk dan perkhidmatan dengan penyertaan yang dapat membawa maklumbalas yang bernilai, dan yang paling baik ialah ianya percuma.
- Pemasaran Dan Promosi Percuma -
Media sosial tidak
memerlukan peruntukkan atau kos yang tinggi untuk mendapatkan akaun contohnya
facebook dan blog hanya perlu email sahaja untuk menjana akaun berkenaan. Ianya
dapat diperolehi secara percuma dan mudah. Produk perkhidmatan dan teknik
penyampaian yang baik dalam jualan
perniagaan akan menyebabkan pemasaran dan promosi sacara percuma berlaku. Maklumat
akan lebih cepat tersebar di dalam media sosial kerana berlakunya maklumbalas
ataupun perkongsian di dalam media sosial diantara rakan-rakan pelanggan,
selalunya apabila sesuatu barangan ataupun produk diminati akan berlaku perkongsian
maklumat di dalam group berkenaan secara berterusan sehingga boleh berkembangan
luas sampai ke luar negara. Proses ini juga yang dinamakan (Viral Marketing).
Walaubagaimanapun masih ada segelintir usahawan
yang menganggap rangkaian sosial sebagai sesuatu yang agak mahal dan akan
mengurangkan nilai jenama perniagaan mereka. Strategi perniagaan dalam talian
mereka biasanya lebih murah, lebih fokus dan dapat diukur. Oleh yang demikian
dapatlah kita katakan, media atau rangkaian sosial membantu menjadikan
syarikat-syarikat perniagaan lebih telus, mendapat kepercayaan dan membina
kredibiliti melalui komunikasi dengan para pelanggan.
Di zaman ini, sebelum membuat pembelian, para pelanggan akan mencari maklumat tentang produk yang diperlukan menggunakan enjin carian atau rangkaian sosial. Mereka memperolehi maklumat bukan sahaja berkenaan tawaran semasa, tetapi juga tentang pengalaman pelanggan-pelanggan lain yang telah menggunakan produk tertentu. Selain itu, pelanggan boleh mendapatkan banyak data tentang produk atau perkhidmatan, termasuk maklumat tentang projek baru secara real time. Lebih mudah untuk mendapatkan informasi yang dapat membantu memperbaiki dan memajukan produk dan perkhidmatan dengan penyertaan yang dapat membawa maklumbalas yang bernilai, dan yang paling baik ialah ianya percuma.
- Khidmat Pelanggan -
- Meningkatkan Penglibatan Pelanggan -
- Menjimatkan Kos
- Meluaskan Pasaran
- Peningkatan Kepada Ekonomi Negara
No comments:
Post a Comment